Ze geeft les in teken-, schilder- en grafische technieken aan alle leeftijden: van peuters en kleuters tot volwassenen. In Cultuurcentrum Zinder én op scholen. Hier begeleidt ze bijzondere kunstprojecten, zoals bijvoorbeeld 'Black Out Poetry' met leerlingen uit groep 7 en 8. Daarnaast maakt ze prachtige dierenportretten die ze wereldwijd verkoopt. Ook houdt ze er nog een bijzondere hobby op na. Ninja Heevel, docent Beeldende Kunst bij Zinder Educatie is een bezig bijtje! We spraken haar onder het genot van een caffè latte in Zinder Café.
Je loopt al een tijdje rond bij Zinder. Waar kunnen mensen je van kennen?
Ik geef lessen beeldende kunst aan alle leeftijden. Van peuters en kleuters tot volwassenen. Zowel bij Zinder als op basisscholen in Tiel (KIK - Kunsteducatie in de Klas). Daarnaast begeleid ik allerlei projecten, zoals in april een project in het kader van de Tweede Wereldoorlog. Voor dit project ontvingen leerlingen uit groep 7 en 8 een kopie uit het oorlogsdagboek van de Tielse Eva Jansen. Hierop omcirkelden ze woorden en/of fragmenten die hun raakten. Vervolgens schetsten ze op hetzelfde vel een bijpassend beeld en maakten ze alle overige tekst zwart. Het resultaat heet ‘Black Out Poetry’: verrassende kunstwerken met woorden die een gedicht vormen. Dit is 5 mei te zien tijdens een expositie in Zinder.
Hoe ben je bij Zinder terecht gekomen?
Na mijn opleidingen aan de kunstacademie in Den Bosch (autonome beeldende kunst) en aan de HKU (docent kunsteducatie) ben ik les gaan geven in Zoelen. Dit heb ik destijds ook op mijn website gezet en dit heeft er denk ik voor gezorgd dat ik ben gevonden. Ik werd opgebeld om kennis te komen maken. Het klikte en ik kon direct aan de slag. Inmiddels werk ik al zes jaar met veel plezier voor Zinder.
Wat vind je het leukste aan lesgeven?
Je háált echt iets uit kinderen. Ze hebben iets in zich en willen daar iets mee doen. Dit is bij Zinder sterker dan op scholen. Bij Zinder heb ik kinderen die zich bijna nooit aan mijn opdracht houden. Dan denk ik laat maar, want ze hebben blijkbaar gewoon iets te vertellen. Het is leuk als ze enthousiast zijn en hun best willen doen. Dat zijn de momenten dat je als docent ook extra verrast kunt worden. Daar leer ik ook weer van.
Qua materialen heb ik bij Zinder de vrijheid om met alles te werken wat ik maar kan vinden. Dat is mooi. Iedere keer dat je nieuw materiaal hebt moet je nieuwe ideeën en oplossingen verzinnen. Dat maakt het lesgeven ook zo leuk. Je zit niet weken aan eenzelfde opdracht vast. Elke week verzin ik weer iets geks. Binnenkort wil ik met snoep gaan werken, in opvolging van de expositie ‘Sweet Memories’ die nu in Museum Voorlinden te zien is. We gaan dus snoepkunst maken! Het wordt dan wel meer 3D, maar wie weet kunnen we experimenteren met een deegroller of iets dergelijks. Ik spreek dan natuurlijk wel met de kinderen af dat ze maar twee spekjes mogen opeten, anders hebben we geen materiaal meer over!
Aan volwassenen geef ik les in allerlei technieken. Mensen kunnen zelf kiezen. Wel wissel ik af tussen bijvoorbeeld modeltekenen en iets heel anders. Zo hebben we pas kunst gemaakt aan de hand van het werk van Anselm Kiefer. Deze kunstenaar gebruikte naast verf ook materialen als stro, zand en glas. En vanavond gaan we iconen maken met ei-tempera. Dit heb ik eerst thuis uitgeprobeerd. Voorafgaand aan de les stuur ik vaak een berichtje in de app groep die we hebben met de vraag om alvast ergens over na te de denken. In deze app groep delen we ook foto’s en ideeën met elkaar. Aan het einde van iedere les gaan we gezamenlijk langs alle werken om deze te bespreken. Dit loopt altijd wel een beetje uit…
Je legt in je lessen ook een link met Zinder Expo. Kun je hier iets over vertellen?
Er is een keer per jaar een groepsexpositie in Zinder Expo, zodat bezoekers het resultaat van de lessen kunnen zien. Daarnaast neem ik de kinderen graag mee naar de exposities die er gedurende het jaar zijn. Daar raken ze altijd door geïnspireerd. Tijdens de huidige expositie ‘Vloeiende tijd’ (nog te zien tot en met 17 mei) vonden ze vooral de videoschermen heel interessant: bewegende kunst. Ze konden vragen stellen aan de kunstenaar die zelf aanwezig was. Zo vroeg een van de kinderen: "Is het de bedoeling dat je hier misselijk van wordt?" "Nee," antwoorde de kunstenaar, "je moet er rustig van worden." Daar moesten we samen met de kunstenaar wel om lachen. Je staat tenslotte met zevenjarigen. Die kunnen nog wel eens ongeremd reageren.
Ik ga met de kinderen ook aan de slag aan de hand van de expositie. Met de peuters heb ik bijvoorbeeld transparante kleurtjes op lichtbakken gelegd. Zo zien ze hoe kleuren mengen werkt. Dit vonden ze nog wel een beetje moeilijk. In het voorjaar heb ik ook krokussen en narcissen met ze geschilderd aan de hand van echte bloemetjes die ik op de tafel had gelegd en de kleuren paars, geel en groen. Dit was een stuk duidelijker voor ze en dan merk je dat het ook blijft hangen. Overal waar ze nu krokussen zien vertellen ze dat ze ze zelf ook hebben geschilderd!
Er wordt steeds meer gesproken over de ‘impact’ van kunst en cultuur. Wat is volgens jou de impact van beeldende kunst?
Ja die is enorm natuurlijk, maar hoe kun je dat nou verwoorden? Kunst is overal om je heen. Het beïnvloedt je terwijl je daar niet bij stil staat. Zo wordt er door middel van het kunstwerk dat sinds april op het grasveld bij Zinder staat aandacht besteed aan de oorlog. Dit voel je zonder dat je ook zelf gaat kijken.
Waarom is goede kunsteducatie volgens jou zo belangrijk?
Kinderen hebben allemaal hun eigen kwaliteiten. Als je op school zit zonder creatieve vakken, kun je niet laten zien dat je heel goed in iets bent. In mijn lessen zie ik sommige kinderen fantastische dingen maken. Dan zegt hun docent: "Normaal lukt het niet zo goed." Ook kinderen die soms moeite hebben met een opdracht komen tot prachtige dingen. Hierdoor krijgen ze veel zelfvertrouwen. Ik zeg dan ook altijd drie keer extra dat het heel goed is. Het is toch jammer als je superpower hebt en die niet kunt gebruiken? En dat niemand een keer zegt "Wat goed!", terwijl dat zó belangrijk is. Zonder kunsteducatie komt zo’n kindje daar misschien wel nooit achter. Natuurlijk zijn daar vaak wel meerdere lessen voor nodig. Je moet vaker horen dat je ergens goed in bent om je ermee te gaan identificeren en je creatief te voelen. Dat heb ik zelf natuurlijk ook gehad. Op school kon ik goed tekenen. Dus ergens is dat blijven hangen.
Naast het lesgeven schilder je zelf veel dierenportretten. Hoe ben je hiertoe gekomen?
Na mijn opleiding zat ik thuis en dacht "Hoe kan ik geld verdienen met kunst?" Ik heb het altijd leuk gevonden om dieren te schilderen. En het is ook een stuk makkelijker. Je hebt de vrijheid om kleine veranderingen aan te brengen, zoals bijvoorbeeld een briesje door de haren. Het hoeft niet perfect, zoals bij mensen. Hierdoor kan ik veel meer opdrachten doen. Dit vind ik leuker dan één opdracht waar ik heel lang op zit te broeden. En dierenportretten verkopen goed. Vrij snel nadat ik mijn werk op internet plaatste ging het storm lopen. Vooral vanuit de Verenigde Staten. Er waren dagen dat ik wel twee portretten per dag schilderde. Inmiddels is het wat rustiger. Maar het blijft leuk. Elke keer is het weer een ander hond met een andere persoonlijkheid. En mensen zijn vaak emotioneel als ze het resultaat ontvangen. Dat zie ik als een compliment.
Je hebt ook nog een bijzondere hobby, iets met bijen?
Klopt, ik ben imker. Dit doe ik met mijn vader. Ik ben een paar jaar geleden begonnen. Mijn eerste kast had ik zelf in elkaar getimmerd. Op zich best aardig, maar net een beetje scheef. Gelukkig heeft mijn vader er toen nieuwe kasten bij gemaakt. Het leek me gewoon leuk om te doen, ik vond het heel interessant. Ik kocht op Marktplaats bijen en zette deze in de tuin. De man waar ik ze kocht legde mij alles uit. Het waren hele 'lieve' bijen. Gelukkig helpt mijn vader nu mee, want er gaat stiekem best veel tijd in zetten. We oogsten twee keer per jaar. De honing verkoop ik aan bekenden, ook hier bij Zinder.
TOT SLOT
Mijn favoriete kunstenaar (of kunstwerk) is:
Dat is moeilijk te beantwoorden, het is zó veel! Ik vind Cy Twombly geweldig. Heel expressief en iets magisch heeft het. Maar Caravaggio is ook fantastisch. Duister en spannend, klassiek. Ook hou ik van videokunst. Daar ben ik zelf mee afgestudeerd.
Welke expositie heeft veel indruk op je gemaakt?
Ik vond de expositie van Klimt in het Van Gogh museum heel indrukwekkend. Ik stond er van te kijken dat het zo groot en grof opgezet is. Dat zie je niet op een foto en had ik niet zien aankomen. Dat doet wat met je.
Mijn favoriete plek in Zinder is:
Het atelier natuurlijk!
In het Zinder Café bestel ik altijd:
Caffè latte!