Harpiste Constance Allanic onderzoekt de kracht van herhaling
Herhaling in de muziek brengt altijd wel iets teweeg. Het kan het reeds gespeelde in twijfel trekken, bevestigen, nog eens onderzoeken, bekrachtigen... en het kan de luisteraar geruststellen, intrigeren, hypnotiseren en in het slechtste geval op de zenuwen werken! Ook lang voor het ontstaan van minimal music, met componisten als Steve Reich, Philip Glass en Simeon ten Holt, waren er al componisten die aan ostinato van vier of zelfs maar twee tonen genoeg hadden om er een complete en complexe compositie uit te ontwikkelen.
Constance Allanic bespeelt harpen uit de 14e tot en met 18e eeuw en is gefascineerd door herhaling. Waarom ontroert de herhaling van een kort motiefje in een compositie van de 16e-eeuwse Christopher Tye haar zo, terwijl zij een stationspiano, waaruit zelden iets anders klinkt dan telkens dezelfde drie akkoorden, het liefste zo snel mogelijk achter zich laat?
In dit programma onderzoekt zij met behulp van een arpa a tre registri, een vroegbarokke Italiaanse chromatische harp met maar liefst drie rijen snaren, de kracht van herhaling.
Met onder andere: Sit fast van Christopher Tye, Cento Partite van Girolamo Frescobaldi, The Bells van William Byrd en zelfs een 20e-eeuwse compositie.
Tip: combineer dit koffieconcert met een heerlijke lunch in Zinder Café (inclusief een glas frisdrank of een glas wijn naar keuze) voor €16,50 per persoon.
Datum: zondag 12 april
Locatie: Zinder Zaal
Aanvang: 11:00 uur
Genre: klassiek
Tickets >